“Virtuális kolléga”

Az üzleti folyamatmenedzsment a vállalatok életében egy megkerülhetetlen dolog. A vállalati siker kulcsa az üzleti folyamatok menedzsmentje. De ki és hogyan tudja menedzselni ezeket a folyamatokat. A folyamatosan ismétlődő, szabály alapú tevékenységek elvégzésére alkalmasak lehetnek robotok. Az üzleti élet virtuális kollégái a botok.  

Akár csak egy számítógépes játékban képesek vagyunk botokkal vagy ellenük játszani, az üzleti életben is a segítségünkre lehetnek abban, hogy megkönnyítsék egy iroda életét azáltal, hogy:

  • Árajánlatokat készítenek
  • Kommunikálnak az egyes osztályok között
  • Megtalálják az elveszett csomagokat
  • Piac kutatást végeznek
  • Kiderítik a vevő kívánságait
  • … és még sorolhatnám

RPA - Robotic Process Automation, vagy robotizált folyamatautomatizálás célja az, hogy bármilyen ismétlődő, manuális, algoritmizálható folyamatot elvégezzen, a lehető legnagyobb megbízhatósággal és a lehető leggyorsabban. Napjainkban elterjedt ez technológia a banki és pénzügyi szektorban, telekommunikáció területén, valamint HR és IT területén is jól hasznosítható.

 

Tehát az RPA Standardizált folyamatok szoftverrobotokkal történő megvalósítását jelenti. Főként adminisztratív munkakörben váltják fel az emberi munkaerőt. Olyan mint a gyártásban a fizikai robotok végzik a monoton, ismétlődő tevékenységeket

Mit várhatunk el a rendszertől?

Németországban: 20-30%-os hatékonyságnövekedés az ügyfélkezelésben.

  • 40%-os TPT (Folyamat teljes átfutási idő) csökkenés
  • 80%-os TPC (Folyamat teljes átfutási költség) csökkenés

USA + EU összesen 1.7 millió banki munkahely szűnik meg a robotok miatt.

  • a megmaradó munkatársaknak kreatívabb munkát kell csinálni a monoton helyett
  • magasabb hozzáadott értékű munkákat végezhetnek

Elöregedő társadalomban hasznát lehet ennek venni.

Munkaerőhiány kezelésére is megoldást jelenthet.

Mesterséges intelligencia + cognitive computing alkalmazása a jövőben

A különböző robotokat különböző alkalmazásokkal lehet elkészíteni

Elérhető RPA készítő és futtató alkalmazások.

Számos RPA készítő és futtató alkalmazás érhető el a piacon, ezek közül számos szempont alapján választhatunk.A következő leírás kettő alternatívát mutat be.UiPath és Blue Prism

A UiPath robotok alapvető összetevői az RPA platformnak. A robotok végrehajtanak egy automatizált munkamenetet, amelyet UiPath Studio által terveztek meg, és központilag irányítják az UiPath Orchestratorból. Ahhoz, hogy különböző automatizálási elképzeléseket is ki tudjon használni, az UiPath ajánlja mind a részt vevő és nem részt vevő robotokat. A részt vevő robotok segítik az emberi munkaerő gyorsaságát az irodai feladatokban, a háttérben dolgozik, amíg a felhasználó magasabb szintű feladatokon dolgozik. Ezek a robotok együttműködnek a felhasználóval olyan üzleti tevékenységekben, ami emberi beavatkozást igényel, azonban felgyorsítja a front office feladatokat. Jelen vannak a munkaállomásokon és tökéletesen együttműködnek a helpdeskkel és a hívóközpont tevékenységeivel. A háttérben körültekintően dolgoznak, amíg a felhasználó olyan munkát végez, amely magas termelékenységet és alacsony kezelési időt biztosít. A nem részt vevő robot képes önmagát újra ütemezni a feladat mennyiségétől függően. A nem részt vevő robotok emberi beavatkozás nélkül képesek működni, maximalizálva a költségeket és teljesítmény ellátást biztosítva a back office széleskörű tevékenységeinek. Ezeknek a robotoknak a bementi egysége az Orchestratorban található, amely vagy fizikai vagy virtuális környezetet jelent. Beütemezhetőek a szervezet hivatalos munkanapjain önkezdő illetve elindít és megállít állapotra. A robotokat központliag az Orchestratorban monitorozzák, ellenőrzik, ütemezik. Fáradhatatlanul és hatékonyan képesek dolgozni bármilyen skálánál.

Az UiPath versenytársa a piacon a Blue Prism, amely elgondolása szintén a szoftver robotok és a digitális munkaerő. Egy modern vállalat komplex és szofisztikált szervezet, amely egyesíti az embert és a technológiát, célja, hogy eleget tegyen azoknak, üzleti folyamatoknak, amelyeket nem tudunk olyan gyorsan végrehajtani, mint amilyennek azt az üzletmenet elvárná. Ezért az emberrel töltjük ki a lyukat a technológia és a folyamat között. Sok esetben az emberi munkaerő hatékonyságát elveszti az egyszerű, monoton adminisztratív munka, amelyet a szoftverrobotok képesek kiváltani. A Blue Prism két megfigyelésen, észrevételen alapszik. Az első, nincs olyan technológiai divízió, amely képes lépést tartani a folyamatosan változó igényeknek az operáció során, a második, hogy a szervezetek ezt felismerték, azonban ők emberi munkaerőt alkalmaznak, hogy kitöltsék azokat a lyukakat, ahol az üzleti követelmény és technológia találkozik. A Blue Prism ajánlata, hogy van egy új lehetősége a digitális munkaerőnek a szoftver robotok erejével, amely engedi a vállalati szervezeteknek, hogy automatizálják azokat a feladatokat, amelyek a digitális munkaerő előnyeit képezik. Ilyen például: pontosság, következetesség, első helyen, elérhető a nap 24 órájában, és azonnal mérhető. A Blue Prism célja automatizálni azokat a vállalati folyamatokat, amelyek IT alapúak, de az üzletmenet által ellenőrizve vannak. Ehhez szükség van egy kölcsönös partnerkapcsolatra az operáció, az IT, vezetés, ellenőrzés, szolgálatkészség, mérhetőség, biztonság, kötelezettség szabályai között. A következő ábrán szemléltetem.